Siirry pääsisältöön

Alueen erityispiirteiden ymmärtäminen luo pohjan onnistumiselle – Tällaista on työ Orionin Etelä-Euroopan maaorganisaatioissa

Orionin Etelä-Euroopan markkina-alueella työskentelee noin sata myynnin ja markkinoinnin ammattilaista. Tiimit huolehtivat Orionin strategian toteutumisesta kussakin maassa. Menestymisen edellytyksenä on kulttuurin ja toimintaympäristön tuntemus. 
18.6.2024 Teksti / Anni Turpeinen
orionfi_global_orion_italy_1500X844.jpg

Orionin maaorganisaatiot ovat vastuussa Orionin kansainvälisestä liiketoiminnasta, strategian toteuttamisesta sekä kasvusta tietyillä maantieteellisillä alueilla. Etelä-Euroopassa Orionilla on omat maaorganisaatiot Italiassa, Espanjassa, Portugalissa, Kreikassa ja Balkanin alueella.   
  
Näissä maaorganisaatioissa työskentelee yhteensä noin sata orionilaista. Heidän tehtävänään on huolehtia Orionin tuotteiden myynnistä, markkinoinnista ja jakelusta omilla alueillaan sekä toimia tiiviissä yhteistyössä paikallisten terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.  
  
”Voisi kuvitella, että myynti ja markkinointi olisi kaikissa Etelä-Euroopan maissa samanlaista, mutta näin ei ole. Vaikka kulttuureissamme on paljon yhteistä, merkittäviä maakohtaisia eroja löytyy – siksi maaorganisaatioita tarvitaan”, kertoo Gabriele Baccelli Head of Region Southern Europe ja Country Manager, Italy. 

Hyviä toimintatapoja jaetaan avoimesti 

Branded Products -tulosyksikkö vastaa Orionin itse kehittämien, vakiintuneiden tuotteiden myynnistä ja markkinoinnista. Yksikön vastuulla on lanseerata ja kasvattaa uusia brändituotteita hengityselinsairauksien, Parkinsonin taudin ja muiden keskushermostosairauksien sekä naisten terveyden erityisaloilla oman kehityksen ja lisensoinnin avulla.  
  
”Tavoitteenamme on voimakas kasvu erityisesti tällä liiketoiminta-alueella. Olemme aktiivisesti työstäneet uutta kasvustrategiaa viimeisen vuoden ajan. Nyt olemme valmiina toimintaan”, Baccelli kertoo.  
  
Maaorganisaatioiden tehtävä on muokata oman maansa myynti- ja markkinointistrategia sen mukaan, mikä sopii heidän maahansa parhaiten – ja sitten toteuttaa se. Lisäksi he jakavat tietoa hyvistä käytännöistä toisten maiden kanssa ja pohtivat, miten saatuja kokemuksia voi hyödyntää omassa työssä.  
  
Oman maan tapojen ymmärtäminen luo myynnin, markkinoinnin ja viestinnän toimenpiteille pohjan. Baccelli kertoo, että esimerkiksi Espanjassa arvostetaan brändiä muita Euroopan maita korkeammalle, kun valmisteen patentti raukeaa ja markkinat ovat vapautuneet, mikä vaikuttaa suoraan alkuperäislääkkeiden myyntiin ja geneeristen tuotteiden menestykseen.   
  
”Kreikassa perinteiset arvot on otettava huomioon markkinointisuunnitelmissa, ja Italia taas on tunnettu byrokratian monimutkaisuudesta ja tiukasta sääntelystä. Ulkomaisille yrityksille byrokratian keskellä navigointi voi olla hankalaa, ja siinä paikallinen maaorganisaatio on suuri apu”, Baccelli sanoo.  

Avoin keskustelukulttuuri yhdistää tiimejä 

Etelä-Euroopan maaorganisaatioissa työpäivät täyttyvät kiivaista keskusteluista, sillä Baccellin mukaan avoin keskustelukulttuuri yhdistää heitä kaikkia. Etelä-Euroopassa on tavallista, että työasioita jaetaan yhteisillä lounailla tai illanvietoissa, joita orionilaiset Italiassa, Espanjassa, Portugalissa ja Kreikassa järjestävät usein.  

orionfi_global_orion_italy_gabriele_1500X844.jpg

Keskustelemme työhön liittyvistä asioista kiihkeästi myös nauttiessamme spagettia tai tapaksia työlounailla ja -illallisilla. Luotamme toisiimme ja siksi uskallamme olla juuri sellaisia kuin olemme ja tuoda näkemyksemme rohkeasti ja äänekkäästikin esiin.”

Gabriele Baccelli, Head of Region Southern Europe ja Country Manager, Italy

Baccellin mukaan lämmin kulttuuri kumpuaa siitä, että henkilöstön näkemyksiä arvostetaan ja heidän hyvinvoinnistaan huolehditaan ratkomalla haasteita yhdessä. Lisäksi työaikoja kunnioitetaan.    
  
”Muistamme aina iloita onnistumisista! Juhlimme kuukausittain myyntituloksia ja analysoimme, miksi tulokset ovat, mitä ovat. Se motivoi tiimejä: opimme sekä virheistä että positiivista tuloksista.”   

Tätä on orionilaisuus – työntekijät kertovat 

”Olen orionilainen mutta myös äiti ja ihminen” 

”Orionilla päätökset tehdään aina yhdessä, ja jokainen saa kertoa näkemyksiään milloin tahansa. Se, että olen markkinoinnin ammattilainen, ei tarkoita, ettenkö voisi osallistua myös lääketieteellisiin tai myyntiä koskeviin keskusteluihin. Muistamme myös pitää hauskaa!   
  
Olen tottunut siihen, että minua pidetään ahkerana työntekijänä, mutta Orionilla myös inhimillinen puoleni on otettu huomioon. Olen orionilainen mutta myös äiti ja ihminen. Työarjessa kysytään usein, miten voin ja mitä perheelleni kuuluu. Se tuntuu hyvältä. Kun voin hyvin, saan paljon aikaan.”     
  
Francesca Silvestri, Brand Digital Manager, Italia 

”Uskallamme kokeilla uusia asioita” 

”Rehellisyys, luottamus ja varmuus, jolla työtä tehdään, yllätti minut Orionille tullessani. Kun näemme mahdollisuuden liiketoiminnan kasvuun, hyödynnämme sen. Olemme rohkea tiimi, joka uskaltaa kokeilla uusia asioita!  
  
Meillä on päivittäin yhteinen kahvitauko, jolloin keskustelemme kaikesta muusta kuin työstä. Vuosittaisessa motivaatiotapaamisessa Madridin ympäristössä paitsi keskustelemme strategioista ja myyntiluvuista, myös urheilemme ja grillaamme yhdessä.”   
  
Bernando de Rafael, Country Manager, Iberia 

”Voin kertoa mielipiteeni johtajille” 

“En ole aiemmin työskennellyt yrityksessä, joka arvostaa yhtä paljon työntekijöitään. Orionilla jokainen on vapaa olemaan oma itsensä ja ilmaisemaan mielipiteensä ilman suodattimia. Voin halutessani kertoa mielipiteeni johtajille suoraan.  
  
Työskentelen talousosastolla, jossa päivämme täyttyvät erääntyvistä päivämääristä, määräajoista ja byrokratiasta. Silti keksimme usein pieniä hassuja asioita, jotka piristävät päivää. Meillä on esimerkiksi ohjelma nimeltään ZOR, jota käytämme paljon. Kollegani keksi askarella kotonaan Zorron naamion, jota pidämme nykyään kasvoillamme työskennellessämme ZOR:ssä.”  
  
Rosa Galioto, Region SE Controller and Head of Finance, Italia